Lars Jeppsson

Igår var vi inne med Manne på kliniken i Visby där Helsingborgs Religondjursjukhus håller till nu för tiden :) Manne hade en tid vid deras fysoterapeut, Lars Jeppsson. Det gick ganska bra. Allt var som vi hade trott och så..
Han var ca 3-4 cm sne i korset så han är svagare höger bak och det gör att bakvalvet på sadeln glider till höger och det blir tryckskador även på manken av sadeln. MÅSTE SKAFFA EN NU SADEL!

Han fixade korset och ska ta hand om manken om 5 veckor när han kommer igen. Nu har jag fått ett träningsprogram och så ska jag massera honom på manken med frysta ärtor (så svullnaden lägger sig) och efter det med arnika gel som påskyndar läkningen. Nu typ 3 dagar ska han ledas för hand 30-40 min, så närmare klockan 1 beger jag mig till stallet igen med min ipod för lite motion.

Nu till sadeln. Jag ska kanske sälja min sadel, men vi ska se hur den funkar när han blir fin först och om vi någonsin kommer kunna ha den på honom. Men det tar vi lite längre fram. Till dess är vi på jakt efter en western-sadel. hmmm. trodde aldrig jag skulle vara på jakt efter en sådan, men nu inser jag att de nog är ganska bra. De ligger utan några kontigheter på ryggen och är lite enklare i uppbyggnaden än en hoppsadel. Det låter ju ganska logiskt om man tänker efter, så varför använder vi inte westernsadlar mer egenligen? Det går ju självklart inte att hoppa med men man hoppar ju inte 5 dagar i veckan ändå. Så som Jeppsson förklarade det så har en westernsadel stora typ bossor som fördelar trycket helt annorlunda än vanliga ridsadlar så musklerna i ryggen kan arbeta mycket friare :)

Så nu ska jag bli med westernsadel! haha

Puss/E


puss på manne som nockade mig så snällt när jag skulle ta ut honom i hagen! PUSS

Kommentarer
Postat av: Amalia

Jag säljer min Prestige Versaille, bara så du vet :)

2011-12-09 @ 15:15:48
URL: http://maliaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0