CHELSEA

Anonym om Hjärtat:
kan du inte förklara vem hon är? är hon din unghäst eller lånar du henne bara eller hur är det? ;)
Ja, det kan jag göra! Chelsea är vår egna uppfödning och föddes 2003 och är alltså 8 år! :)
.
Vi lämnade Chels vid Lisa Horwitz som 3 åring och då hade mamma ledit henne i träns och sadel här hemma. Hon var alltid spänd och nervös. Och om man klappade henne så ruskade hon huden sådär som de gör om en fluga sätter sig. Hon var alltid otroligt känslig i huden och när hon skulle på inridning så började problemen. Hon hade sån otrolig sadeltvång och var jätteberoende av sin syster när vi gjorde ett nytt försök till inridningen när hon var 4.
.
Hon bockade alltid järnet när hon fick på sig en sadel och kastade sig in i ridhusväggen med Lisa på ryggen en gång. Så jag och min syster red henne inte, utan Lisa red in henne.. Tillslut ändrade vi taktik, eftersom att vara snäll och ta allt i hennes takt inte fungerade. Så Lisa satte hårt mot hårt och då gjorde hon massa framsteg! :)
.
När hon var 6 år (tror jag?) var jag med på en unghästlektion med henne och det var då jag red henne första gången. Hon gick som på nålar och tyckte att alla andra hästa var huuur läskiga som helst. Hon vill ha koll på allt som händer och blir ganska stressad när det händer något hon inte har koll på.
På den hoppträningen bockade hon, snurrade runt i en cirkel och stegrade sig, så jag hoppade av! Lisa skrek SLÄPP och mamma skrev HÅLL I! jag lynnade såklart på Lisa ;) hehe. Hon var ganska kaxig och testade mig lite då..
.
Jag har liksom att igång henne i omgångar, men sedan har inte tiden räckt till helt enkelt..
Det var ju meningen att min syster skulle ha henne först, eftersom hon är äldre än mig.. Och Amanda har spelat fotboll och hållit igång 2 hästar hela tiden, så Chelsea fick liksom inte plats tidsmässigt..
.
Men nu har jag tagit tag i henne lite mer (mycket) då vi fik ta bort hennes halvsyster (Cheline) som jag egentligen tyckte om mycket mer eftersom hon var min typ av häst.. Men nu känns det som att det är Chelseas tur att utvecklas och hon verkar ha mognat massor!
.
Chelsea är alltid den som kommer fram till en först i hagen och dyker ner med huvudet i grimman! Hon mår bäst om hon blir riden varje dag och på nya ställen! Jag har verkligen fastnat för henne mer och mer nu. Den här hästen tänker jag inte släppa i första taget!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0