Hoppat

Idag har både Chels och Manni fått hoppa :)
.
Vi åkte till Sindarve med Chelsea så hon skulle få lite social träning idag :) Det var 4 andra hästar med och massa hinder, människor och de jätteläskiga fjordingarna.. Först kröp hon typ runt på banan och allt var läskigt.. Värst var helt klart fjordfölet som busade och hon kastade sig när hon var i närheten av den ;) hah
Jag skrittade och travade fram henne, sen hade vi lite pauser så vi bara tog in miljön ;) Haha hon måste ha koll på alla hästar, så hon tyckte det var skönt att bara stå och kolla ett tag så det gjorde vi :)
Efter typ 10 min började hon slappna av massor och vi började hoppa lite.. Hoppade ett räcke några gånger i trav och sedan i galopp... Hon var supermodig och gick av jättestort med mig på korset typ ;) hehe eller det kändes så iaf! Vi hade lite extra svårt att svänga åt vänster och det blev några konstiga språng i det varvet. Hindret låg till och med på 85 cm!! HÖJDREKORD! hon var superduktig och inte alls rädd när vi började hoppa!! :D
.
Sedan lite senare mot kvällen var det Mannes tur.. Pappa hade precis harvat "banan" så red där. Satte upp två räcken med 17 meter mellan. Först jobbade jag med att få upp ryggen på honom i alla gångarter. Jag hade lagt ut travbommar på ett voltspår vid ett av räckena så travade och galopperade på den volten me en upphöjd bom i mitten. Han var faktiskt duktig på den övningen och släppte upp ryggen väldigt bra. Sen hämtade jag mina sporrar (hehe) och rullade in trav/galopp bommarna och började hoppa linjen.
17 meter var lagom på 5 galoppsprång när hindrena var typ 60 och 70 cm.. Så hoppade det några gånger med fem jämna galoppsprång och sedan försökte vi med 6 galoppsprång.. Han var så himla pushig och ganska jobbig faktiskt. I vänster varv var han jättespänd och galoppen var huuuur fyrtaktig som helst! Jag bytte varv lite hur som helt och höger gick helt klart bäst. fick gör ganska många halter mellan hindrena för att han skulle lyssna och det hjälpte ganska bra :) Till slut backade hn av själv och vi kunde rulla fint på 6 galoppsprång i båda varven. Då höjde jag till typ 1 meter och hoppade det några gånger. Då blev fem väldigt trångt och jag fick lägga upp galoppen och gå på 4 galoppsprång. Men Manne var KUNG och det blev inte det minsta kort! :D
.
CRED TILL DEN SOM ORKAR LÄSA ALLT!
.
jag gillar mina hästar! film på chels kommer imorgon! :D


fina tjockismanne

chels för några sedan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0